søndag den 11. januar 2009

Nebaj-Cobán

Enhver backpacker med respekt for sig selv bruger ”chickenbus” i Guatemala. Det er den absolut billigste måde at rejse på og det er det foretrukne rejsemiddel for de lokale. De lokale kan finde på at bruge ordet ”chickenbus” med et smil på læben. Det er normalt en tidligere amerikansk skolebus, ofte flot malet og udpyntet. Deres motto er ”donde caben dos, caben tres”. ”Hvor der er plads til to er der plads til tre”. Det er altid en udfordring at finde ud af hvor bussen kører og hvornår. Hvis man spørger om en busplan får man svaret ”No hay”. ”Findes ikke”. Selv små byer kan have mere end en busholdeplads og man skal regne med at skifte bus mange gange hvis man skal langt. De tilbyder ofte at smide backpacken på taget sammen med alle de andre spøjse ting som folk rejse rundt med men jeg tager den altid med ind i bussen og sidder med den på knæet. Besværligt men så bliver den ikke stjålet. Som sagt er vejen mellem Nebaj og Cobán(ikke at forveksle med Copan i Honduras) lukket pga. jordskred. Jeg gik rundt og snakkede med buschaufførerne. Det var kun muligt at tage den store tur sydover. Der var en natbus klokken midnat der kørte til Guatemala City. Jeg smed nøglen til mit hostel på sengen og gik til busholdepladsen midt om natten. Talte med fyren i bussen og han mente at det bedste var at tage til Chimaltenango hvorfra jeg kunne komme videre. Bussen var rimelig fuld og jeg havde fået det dårlige sæde(over hjulet hvor man ikke har meget benplads). Sad med al min oppakning på knæet. Faldt i søvn alligevel og vågnede op i Guatemala City. Bussen havde lige forladt den store busholdeplads. Jeg stod af bussen of fik chaufføren til at fortælle mig hvilken retning jeg skulle gå. Klokken var lidt i 6 om morgenen og det var stadig mørkt. Et vejskilt sagde ”Zona 9” hvilket ikke er det sikreste men heller ikke det værste sted. En bybus stoppede ind ved siden af mig mens jeg gik og jeg sprang på. Gav chaufføren 1 quetzal hvilket er standardprisen for en bustur her. Han var ikke så interesseret i pengene; han ville hellere høre hvad det var for en idiot af en gringo der gik rundt i Guatemala City, alene, om natten. Passagerne og chaufføren forklarede at Guatemala City var meget farlig om natten mens de formede deres fingre som pistoler. Jeg vidste at der gik busser hele tiden over det hele til Antigua så jeg sagde at jeg skulle derhen(egentlig ville jeg bare ud af byen). Fem minutter senere stoppede chaufføren lige ved siden af en bus til Antigua. Da jeg ankom til Antigua gik jeg til Hospedaje Black Cat hvor jeg boede tidligere. Udover god morgenmad har de et rejsebureau og trådløst internet som min computer kender passwordet til. Men de var lukket så tidligt om morgenen. Gik tilbage til busholdepladsen og tog en bus til Chimaltenango. I Chimaltenango snakkede jeg med folk på busholdepladserne og de mente ikke man kunne komme mod Cobán. De kørte kun nordpå af den vej jeg allerede var kommet. Tog bussen tilbage til Antigua. Fandt et rejsebureau og bookede en tur til Cobán med afgang 1230. Gik til Black Cat og fik morgenmad. Mens jeg spiste kom Bryan(canadieren jeg mødte i Nebaj) ned for at spise morgenmad. Han var relativt overrasket over at se mig. Han tog af sted fra Nebaj den foregående morgen med kyllingebus og det havde taget ham det meste af dagen da han skulle skifte bus et par gange. Vi gik rundt i byen indtil jeg skulle af sted. En minibus samlede mig op ved rejsebureauet(lidt over 1300) og den kørte lidt rundt i Antigua og samlede flere op. Kørte til Guatemala City hvor nogen skulle til lufthavnen og en skulle til et hotel. Derefter til en busholdeplads hvorfra busserne til Cobán holdt. Det var ikke den sædvanlige kyllingebus men en luksusbus med TV, sæder der kan lænes tilbage og nummererede sæder. Bussen kørte først klokken 15 og eftersom turen tager 5-6 timer var jeg først fremme om aftenen. I Cobán stod jeg og granskede min guidebog da en tysker stoppede sin bil og tilbød at hjælpe. Han smed kone og børn om bag i bilen og jeg tog forsædet. Han kørte mig til Casa D’ Acuña og jeg tjekkede ind. Turen havde taget ca. 21 timer. Lidt snyd at jeg ikke tog kyllingebus hele vejen men til gengæld holder jeg tidsplanen. Stedet her er 60Q per nat inklusiv morgenmad. Billigt. Rigtigt varmt vand; ikke ”elektrisk vandvarmer tapet fast på brusehovedet” som man ellers ser overalt i Guatemala. Gården er en kombineret restaurant/orkidehave; meget smukt. Vejret er dårligt i dag så jeg satser på at tage til Grutas Lanquin og Semuc Champay i morgen. Hyg!