lørdag den 17. januar 2009

Tikal

Det var ikke så slemt at sove i telt. Temperaturen er fin heromkring. Faktisk var det ret fedt og ligge og lytte til lyden af jungle. Alle mulige dyr skræppede og fløjtede hele natten. Stod tidligt op og gik til billetskranken klokken lidt i 6; bevæbnet med en lommelygte, guidebog, 1½L vand og en pakke mariekiks. Jeg var den første til at løse billet og gik straks ned med Templo IV, den højeste pyramide. Det var en fed tur. Jeg kunne høre masser af dyrelyde mens jeg gik alene gennem regnskoven. Da jeg nåede frem besteg jeg pyramiden og sad oppe på toppen og kiggede ud over junglen. Desværre var det gråt-i-gråt overskyet så det var ikke nogen smuk solopgang men det var fedt og side og se lyset langsomt bryde ud over junglen. Man kan sagtens bruge en dags tid i parken og jeg brugte tiden fornuftigt: Jeg tror faktisk jeg fik kravlet op på samtlige pyramider i parken. Jeg fik desuden set nogle små aber, fugle og andet dyreliv. Jeg sluttede dagen af med at sidde på toppen af Templo IV da solen gik ned omkring klokken 6. Jeg var den eneste der sad der så det var en ”muy tranquillo” oplevelse. Jeg fik brug for lommelygten igen da jeg gik tilbage gennem skoven i mørke. Lige efter solnedgang var det nærmest larmende at gå gennem skoven pga. dyrenes lyde. Jeg sov endnu engang i telt og stod rimelig tidligt op næste morgen for at komme af sted. Jeg fik en tur til Flores for 150Q og fandt en bus der kørte mod den Mexicanske grænse ved Bethel. Efter kort tid blev asfaltvejen til grusvej/dirtroad så resten af turen gik ret langsomt. Mudder og store vandpytter gjorde det ikke bedre. Vejene begyndte at blive meget små så jeg hele tiden tænkte: ”Nu må vi snart være der”, men det var vi ikke. I Bethel betalte jeg 40Q for at få lov at rejse ud a Guatemala; uden kvittering hvilket er billigt sluppet. Måske det er en fordel at se lidt ussel ud. Bussen kørte derefter videre en halv times tid til La Technica der bedst kan beskrives som ”den sidste by i Guatemala”. En lillebitte pueblo med højst 20 huse. Mudret, snavset og ingenting at lave. Floden, Usumacinta, der adskiller Guatemala og Mexico løber i byens baghave. Klokken var over 6 hvilket betyder at det er skumring og jeg havde ikke lyst til at rejse ind i Mexico på denne tid når jeg ikke vidste præcist hvad der var på den anden side(desuden frarådes det at rejse om natten her, se tidlige afsnit). Så jeg sov på byens eneste og billigste hostel hvor der gives ringe(ingen) service.